Załącznik nr 1a

 KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL-DZIECKO w Przedszkolu Samorządowym w Pludrach z oddziałem zamiejscowym w Bzinicy Starej

Wszyscy pracownicy przedszkola znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko; są zobowiązani do ich przestrzegania.

  1. Komunikacja z dziećmi

 Słuchaj uważnie, traktuj każdego indywidualnie.

 Odnoś się z szacunkiem do dziecka, bądź spokojny i cierpliwy.

 Wydawaj jasne, rzeczowe i konkretne polecenia, zachowaj kontakt wzrokowy z dzieckiem.

  Nie podnoś głosu, nie poniżaj.

  Udzielaj jasnych i rzeczowych odpowiedzi zgodnie z wiekiem dziecka.

 Respektuj możliwości dziecka, starannie dobieraj słowa.

 Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.

 Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

 Nie używaj wulgarnych słów, gestów i żartów.

 Nie wolno Ci stosować obraźliwych uwag, nawiązywania w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywania wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby)

 W przypadku sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu innych dzieci można upomnieć dziecko stanowczym głosem tłumacząc mu, co zrobiło i co mogło się stać przez tę nieuwagę.

 Zapewnij dzieci, że mogą zgłosić się do ciebie z każdą trudną dla nich sytuacją, mogą Ci wszystko powiedzieć.

2. Działania z dziećmi 

 Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo.

 Wspomagaj dzieci w procesie integralnego rozwoju i doskonalenia poprzez działania pedagogiczne i własną postawę oraz czyń go współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu.

 Ucz zasad kultury osobistej.

 Zachęcaj do udziału w proponowanych formach i rodzajach aktywności.

 Zajęcia i zabawy dostosowuj do możliwości dzieci.

 Przedstawiciele firm i instytucji mający kontakt z dziećmi (teatrzyki, koncerty, wycieczki) realizują swoje działania tylko w obecności pracowników, nauczycieli przedszkola.

 Nauczyciele sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi.

  Nauczyciele i personel pomocniczy monitorują otoczenie przedszkola podczas pobytu dzieci na placu zabaw.

 Podczas spacerów, wycieczek nauczyciele i personel pomocniczy nie dopuszczają do kontaktów dzieci z osobami obcymi.

 Konsekwencje i nagrody są stosowane z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności (w każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji nieodpowiedniego zachowania)- takimi konsekwencjami może być: odsunięcie od zabawy, zmiana aktywności, zwrócenie uwagi, rozmowa z rodzicem i inne nienaruszające praw dziecka.

 Niedopuszczalne są kary: cielesne, słowne, zmuszanie, negowanie uczuć.

 W przedszkolu stosuje się nagrody słowne, wskazanie pozytywnego zachowana na forum grupy oraz związane z bezpośrednim kontaktem z dzieckiem (tzn. pogłaskanie, przytulenie) – zgodne z potrzebą i wolą danego dziecka.

3. Kontakt fizyczny

 W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, personel unika innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem, zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu się, jedzeniu, myciu, w korzystaniu z toalety na prośbę dziecka ukrywany.

 Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.

  Reaguj na potrzeby emocjonalne dziecka np. poprzez przytulenie się do dorosłego, siedzenie na kolanach u nauczyciela itp.; kontakty tego typu powinny mieć miejsce najlepiej w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych, pomieszczeniach monitorowanych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji.