Załącznik nr 1a
KODEKS BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL-DZIECKO w Przedszkolu Samorządowym w Pludrach z oddziałem zamiejscowym w Bzinicy Starej
Wszyscy pracownicy przedszkola znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko; są zobowiązani do ich przestrzegania.
- Komunikacja z dziećmi
Słuchaj uważnie, traktuj każdego indywidualnie.
Odnoś się z szacunkiem do dziecka, bądź spokojny i cierpliwy.
Wydawaj jasne, rzeczowe i konkretne polecenia, zachowaj kontakt wzrokowy z dzieckiem.
Nie podnoś głosu, nie poniżaj.
Udzielaj jasnych i rzeczowych odpowiedzi zgodnie z wiekiem dziecka.
Respektuj możliwości dziecka, starannie dobieraj słowa.
Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
Nie wolno Ci krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
Nie używaj wulgarnych słów, gestów i żartów.
Nie wolno Ci stosować obraźliwych uwag, nawiązywania w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywania wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby)
W przypadku sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu innych dzieci można upomnieć dziecko stanowczym głosem tłumacząc mu, co zrobiło i co mogło się stać przez tę nieuwagę.
Zapewnij dzieci, że mogą zgłosić się do ciebie z każdą trudną dla nich sytuacją, mogą Ci wszystko powiedzieć.
2. Działania z dziećmi
Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj równo.
Wspomagaj dzieci w procesie integralnego rozwoju i doskonalenia poprzez działania pedagogiczne i własną postawę oraz czyń go współuczestnikiem i współtwórcą tego procesu.
Ucz zasad kultury osobistej.
Zachęcaj do udziału w proponowanych formach i rodzajach aktywności.
Zajęcia i zabawy dostosowuj do możliwości dzieci.
Przedstawiciele firm i instytucji mający kontakt z dziećmi (teatrzyki, koncerty, wycieczki) realizują swoje działania tylko w obecności pracowników, nauczycieli przedszkola.
Nauczyciele sprawują ciągły nadzór i opiekę nad dziećmi.
Nauczyciele i personel pomocniczy monitorują otoczenie przedszkola podczas pobytu dzieci na placu zabaw.
Podczas spacerów, wycieczek nauczyciele i personel pomocniczy nie dopuszczają do kontaktów dzieci z osobami obcymi.
Konsekwencje i nagrody są stosowane z uwzględnieniem praw dziecka i poszanowaniem jego godności (w każdej sytuacji dziecko jest informowane o konsekwencji nieodpowiedniego zachowania)- takimi konsekwencjami może być: odsunięcie od zabawy, zmiana aktywności, zwrócenie uwagi, rozmowa z rodzicem i inne nienaruszające praw dziecka.
Niedopuszczalne są kary: cielesne, słowne, zmuszanie, negowanie uczuć.
W przedszkolu stosuje się nagrody słowne, wskazanie pozytywnego zachowana na forum grupy oraz związane z bezpośrednim kontaktem z dzieckiem (tzn. pogłaskanie, przytulenie) – zgodne z potrzebą i wolą danego dziecka.
3. Kontakt fizyczny
W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, personel unika innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem, zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu się, jedzeniu, myciu, w korzystaniu z toalety na prośbę dziecka ukrywany.
Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
Reaguj na potrzeby emocjonalne dziecka np. poprzez przytulenie się do dorosłego, siedzenie na kolanach u nauczyciela itp.; kontakty tego typu powinny mieć miejsce najlepiej w obecności osób trzecich, przestrzeniach otwartych, pomieszczeniach monitorowanych, co w razie wątpliwości służyć powinno ich obiektywizacji.