POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Pludrach

WERSJA SKRÓCONA DLA MAŁOLETNICH

1.Wszyscy pracownicy ZS-P odpowiadają za ochronę dzieci i młodzieży przed krzywdzeniem.

2. Wszyscy pracownicy odbywają regularne szkolenia z zakresu ochrony małoletnich. Wszyscy pracownicy szkoły są regularnie szkoleni, aby wiedzieć, jak chronić Cię przed krzywdzeniem. Uczą się, jak rozpoznawać, gdy coś złego się dzieje i jak odpowiednio reagować. Dzięki szkoleniom dorośli lepiej rozumieją, jak dbać o Twoje bezpieczeństwo.

3. Wszyscy pracownicy dbają o zapewnienie bezpiecznego środowiska edukacyjnego i opiekuńczego.

4. W Zespole Szkolno- Przedszkolnym obowiązuje Kodeks Bezpiecznych Relacji personel – dziecko oraz dziecko- dziecko. Jego podstawowe zasady to:

 Szacunek i godność Szkoła dba również o to, by relacje między uczniami, a także między uczniami a nauczycielami, były zdrowe i oparte na wzajemnym szacunku.

 Profesjonalizm w interakcjach Wszystkie interakcje między Tobą a dorosłymi w szkole muszą być oparte na szacunku i godności. Pracownicy szkoły powinni zachować profesjonalizm w relacjach z Tobą. Oznacza to unikanie tworzenia zbyt osobistych lub intymnych relacji. Dorosłym w szkole nie wolno przekraczać pewnych granic w relacjach z Tobą. Powinni również zachować neutralność w komentarzach i opiniach.

 Zachowanie granic Wyznaczone są jasne granice fizyczne i emocjonalne, które nie powinny być przekraczane przez pracowników szkoły w kontakcie z Tobą. Dorośli unikają sytuacji, które mogą prowadzić do nieporozumień lub złego zrozumienia intencji, na przykład zamknięte drzwi lub prywatne spotkania.

 Bezpieczeństwo i ochrona Bezpieczne środowisko to takie miejsce w szkole, gdzie czujesz się bezpiecznie zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Oznacza to, że nie ma tam przemocy, zastraszania, ani innych niebezpieczeństw. Szkoła podejmuje różne działania, aby zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Może to być monitoring, regularne kontrole bezpieczeństwa, czy edukacja na temat zagrożeń. Jeśli czujesz, że Twoje środowisko szkolne nie jest bezpieczne, ważne jest, byś powiedział o tym dorosłym. Twój głos ma znaczenie w budowaniu bezpiecznej przestrzeni edukacyjnej. Ty także tworzysz bezpieczne środowisko, wybierając styl bycia wolny od agresji i przemocy, w jakiejkolwiek postaci.

5. W Polityce Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem przyjętej w Zespole Szkolno- Przedszkolnym w Pludrach opisane są niedozwolone zachowania dorosłych w relacji z dziećmi: • niewłaściwy kontakt fizyczny W szkole obowiązuje zakaz wszelkich form niewłaściwego kontaktu fizycznego, a zwłaszcza całkowity zakaz jakiegokolwiek kontaktu fizycznego o charakterze seksualnym. Wszystkie formy dotyku, takie jak przytulanie czy pocieszanie, muszą być odpowiednie do sytuacji i wieku ucznia, aby zapewnić komfort i szacunek dla Twojej przestrzeni osobistej. • nieodpowiednia komunikacja Zakazane jest używanie nieodpowiedniego języka, w tym żartów o charakterze seksualnym, komentarzy poniżających, zastraszających lub krzywdzących. Placówka dba o to, aby komunikacja między dorosłymi a uczniami oraz między uczniami wzajemnie była zawsze właściwa i szanująca. • dyskryminacja i faworyzowanie W instytucji nie ma miejsca na dyskryminację żadnego ucznia ze względu na jego pochodzenie, wygląd, przekonania czy inne cechy. Każdy uczeń jest traktowany równo, bez faworyzowania czy wykluczania. • ochrona prywatności Szkoła i przedszkole chronią Twoją prywatność, szczególnie w sytuacjach wymagających opieki osobistej. Zapewniona jest poufność i odpowiednia ochrona w sytuacjach, które mogą być dla Ciebie niekomfortowe.

6. Abyś Ty także przestrzegał Kodeksu Bezpiecznych Relacji, szkoła i przedszkole uczą Cię i Twoich rówieśników, jak szanować siebie nawzajem i jak bezpiecznie się ze sobą komunikować.  W placówce promuje się wzajemny szacunek i akceptację różnic kulturowych, etnicznych, religijnych itd. W ZS-P uczy się dzieci, że każdy ma prawo do własnych uczuć, przekonań i granic osobistych.

 Dzieci uczą się zdrowych sposobów komunikacji i rozwiązywania konfliktów. Są zachęcane do używania słów, a nie agresji fizycznej czy werbalnej do wyrażania emocji i rozwiązywania problemów.  W ZS-P wspiera się pozytywne interakcje grupowe, takie jak współpraca i praca zespołowa, przy jednoczesnym zapobieganiu wykluczeniom.

 Zostały opisane zachowania niedozwolone w relacjach rówieśniczych:

• agresja fizyczna i werbalna, jak bicie, popychanie, szczypane, obraźliwe słowa, krzyki, groźby, są niedopuszczalne,

• przemoc psychiczna: w placówce panuje zakaz wszelkich form przemocy psychicznej, wyśmiewania, ośmieszania, plotkowania czy izolowania innych dzieci,

• nierespektowanie granic osobistych- podkreśla się znaczenie szanowania granic osobistych innych dzieci, w tym prawa do prywatności i osobistej przestrzeni,

 Zasady relacji zawarte w Kodeksie włącza się do programu nauczania i codziennych aktywności w placówce.

 Egzekwowanie i skutki – konsekwencją naruszenia kodeksu są uwagi w e- dzienniku, rozmowy z dziećmi i rodzicami, mediacje oraz inne kary statutowe, a w poważniejszych przypadkach - interwencje dyrekcji lub specjalistów.

 Inicjatywy wspierające Kodeks to: organizowanie aktywności, które promują pozytywne relacje między dziećmi, np. projekty grupowe, gry zespołowe itp.

7. Sytuacja dzieci ze specjalnymi potrzebami Obowiązujące zasady to:

• indywidualne podejście,

• integracja z rówieśnikami,

• dostosowanie środowiska edukacyjnego,

• regularna ocena postępów,

• regularne konsultacje z rodzicami w celu oceny skuteczności wsparcia i dokonywania niezbędnych zmian.

8. W obowiązujące w ZS-P w Pludrach Polityce Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem opisana została procedura interwencji oraz wyznaczone osoby odpowiedzialne. Obowiązujące zasady to:

• Szybka reakcja Dzięki szkoleniom dorośli w szkole są lepiej przygotowani, aby chronić Cię przed krzywdzeniem i zapewnić Ci bezpieczne miejsce do nauki i zabawy.

• Ochrona dziecka Szkolenia uczą, jak należy reagować, gdy coś złego się dzieje. To oznacza, że dorośli wiedzą, co robić, aby pomóc i zapewnić bezpieczeństwo.

• Poufność Twoje obawy i problemy będą traktowane z dyskrecją i szacunkiem. Jeśli masz jakiś problem, zawsze możesz zwrócić się do dorosłych w szkole po pomoc. Pamiętaj, że Ty również możesz pomóc. Jeśli zauważysz coś niepokojącego u siebie lub u kolegów, powiedz o tym dorosłym w szkole. Oni są tam, aby Ci pomóc i mają odpowiednią wiedzę, aby to zrobić.

9. Procedura Interwencji oraz osoby odpowiedzialne

 W szkole są wyznaczone osoby, do których możesz się zwrócić, jeśli coś Cię niepokoi. Mogą to być na przykład wychowawca, dyrektor, pedagog czy psycholog szkolny. Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń o krzywdzie dziecka jest pedagog specjalny mgr Wioletta Pilarska (wpilarska@zsppludry.pl).

 Jeśli personel szkoły zauważy jakiekolwiek niepokojące sygnały, ma obowiązek zgłosić to wyznaczonej osobie w placówce, na przykład dyrektorowi, pedagogowi czy psychologowi szkolnemu.

 Wyznaczona osoba przeprowadza wstępną ocenę sytuacji i decyduje o dalszych krokach. Może to oznaczać dalsze badanie sprawy lub bezpośrednią interwencję.

 Zgłoszenie do organów ochrony dziecka.

• W przypadkach poważnych obaw o krzywdzenie małoletniego, sprawa może być zgłaszana do odpowiednich organów, takich jak policja, sąd opiekuńczy czy lokalne centrum pomocy rodzinie.

 Odpowiedzialność dyrektora i innych osób Dyrektor placówki lub inny wyznaczony pracownik jest odpowiedzialny za zgłaszanie przypadków podejrzenia krzywdzenia do odpowiednich organów i instytucji. W sytuacji, gdy rodzic/ opiekun prawny dziecka nie współpracuje z placówką w celu uniknięcia krzywdzenia dziecka, instytucja ma prawo wnioskować do właściwego sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny.

 Procedura "Niebieska Karta" jest stosowana w przypadku podejrzenia przemocy domowej. Wyznaczona osoba zajmuje się zgromadzeniem informacji o sytuacji małoletniego i przekazaniem sprawy do odpowiednich instytucji pomocowych

  Dokumentowanie zgłoszeń

• Wszystkie działania, obserwacje, zeznania świadków i dostępne dowody są dokładnie dokumentowane. Dokumentacja jest przechowywana w bezpiecznym miejscu, zapewniającym poufność i dostęp tylko dla upoważnionych osób.

 • Wszystkie zgłoszenia o sytuacjach niebezpiecznych i incydentach zagrażających bezpieczeństwu i dobru małoletnich są dokładnie zapisywane i przechowywane w bezpiecznym miejscu z poszanowaniem ich prywatności i zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.

• Stworzono standardową Kartę Interwencji, która zawiera datę i godzinę zgłoszenia, szczegółowy opis incydentu, nazwiska osób zaangażowanych (z zachowaniem poufności), nazwisko zgłaszającego, podjęte działania oraz wszelkie inne istotne informacje.

• Wszystkie zgłoszenia muszą być dokładne i zawierać jak najwięcej szczegółów dotyczących zdarzenia/incydentu. W przypadku rozmów z dzieckiem należy dokładnie zanotować jego słowa bez interpretacji lub sugestii.

  Zasady przechowywania:

• Poufność i bezpieczeństwo danych Dokumenty zawierające informacje o małoletnich muszą być przechowywane w bezpiecznym i zamkniętym miejscu z dostępem wyłącznie dla upoważnionych osób. Elektroniczne zapisy powinny być chronione hasłami i odpowiednimi środkami zabezpieczającymi.

• Okres przechowywania Dokumenty należy przechowywać przez okres wymagany przez prawo, zazwyczaj kilka lat po osiągnięciu przez dziecko pełnoletności. Po upływie tego czasu dokumenty powinny być trwale zniszczone w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie.

• Dostęp do dokumentów Dostęp do dokumentacji jest ściśle ograniczony. W przypadku konieczności udostępnienia dokumentacji zewnętrznym instytucjom (np. sądom, służbom socjalnym), należy to czynić z zachowaniem odpowiednich procedur i po uzyskaniu stosownych upoważnień.

10. Plan wsparcia po ujawnieniu krzywdzenia Jeśli ktokolwiek z uczniów doświadczy krzywdzenia, szkoła ma plan, jak mu pomóc i zapewnić wsparcie emocjonalne oraz bezpieczeństwo.

 Zasady ustalania planu wsparcia:

• Indywidualne podejście Każdy przypadek krzywdzenia dziecka jest unikatowy i wymaga indywidualnego podejścia, dostosowanego do potrzeb i sytuacji konkretnej osoby małoletniej.

• Pomoc specjalistów Współpraca z psychologami, pedagogami, pracownikami socjalnymi oraz innymi specjalistami, aby zapewnić kompleksowe wsparcie.

 • Zaangażowanie rodziców/opiekunów. Aktywne włączenie rodziców lub opiekunów w proces wsparcia, chyba że są oni sprawcami krzywdzenia.

 • Prywatność i poufność. Zapewnienie, że wszelkie informacje dotyczące przypadku są traktowane poufnie, z poszanowaniem prywatności dziecka.

11. Procedury planu wsparcia:

 Ocena potrzeb dziecka Pierwszym krokiem jest dokładna ocena potrzeb dziecka, w tym jego stanu emocjonalnego, fizycznego oraz socjalnego.

 Stworzenie planu wsparcia Opracowanie indywidualnego planu wsparcia, w którym określone są cele, metody pracy, osoby zaangażowane oraz harmonogram działań.

 Interwencja psychologiczna Zapewnienie dostępu do wsparcia psychologicznego, w tym konsultacji, terapii indywidualnej lub grupowej.

 Wsparcie edukacyjne Dostosowanie wymagań edukacyjnych i środowiska szkolnego do potrzeb dziecka, uwzględnienie ewentualnych trudności w nauce spowodowanych doświadczeniami.

 Współpraca z instytucjami zewnętrznymi W razie potrzeby współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, służbami opiekuńczymi lub prawnymi.  Monitorowanie i ewaluacja Regularne monitorowanie postępów i skuteczności planu wsparcia, dostosowywanie go do zmieniających się potrzeb dziecka.

12. Bezpieczny dostęp do internetu 

 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internet:

• Ograniczony czas dostępu Ustalenie limitów czasowych na korzystanie z urządzeń elektronicznych, aby zapobiegać nadmiernemu ich używaniu.

• Nadzór dorosłych Zapewnienie, że korzystanie z urządzeń elektronicznych odbywa się pod nadzorem dorosłych, szczególnie w przypadku młodszych dzieci.

 • Edukacja i świadomość Regularne edukowanie na temat bezpiecznego korzystania z internetu, w tym omówienie potencjalnych zagrożeń i sposobów ich unikania.

 • Dostęp do odpowiednich treści Ograniczenie dostępu do treści odpowiednich dla wieku dzieci, zablokowanie dostępu do potencjalnie szkodliwych materiałów.

 Procedury ochrony przed treściami szkodliwymi

 • Instalacja i regularne aktualizowanie oprogramowania filtrującego oraz kontroli rodzicielskiej na urządzeniach wykorzystywanych przez dzieci.

 • Blokowanie niebezpiecznych stron.

• Zablokowanie dostępu do stron z nieodpowiednimi treściami, takimi jak przemoc, pornografia czy hazard

• Świadomość zagrożeń w sieci

• Edukowanie dzieci na temat zagrożeń, takich jak cyberprzemoc, phishing, gromadzenie danych osobowych i inne oszustwa internetowe

 • Bezpieczne hasła i dane osobowe

• Systematyczne monitorowanie sposobu korzystania z urządzeń w placówce, egzekwowanie zasad i w razie potrzeby podejmowanie odpowiednich działań

 • Dostarczanie rodzicom materiałów edukacyjnych i wskazówek dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu w domu.

  Telefon komórkowy ucznia Uczniowie przynoszą do szkoły telefon komórkowy, czy też inny sprzęt na własną odpowiedzialność. Sprzęt powinien być umieszczony w szafce ucznia wyłączony lub wyciszony.

• Na terenie szkoły uczeń nie ma prawa fotografować, filmować, nagrywać dźwięków na jakimkolwiek sprzęcie. Odstępstwo od tej zasady w sytuacjach odbywających się w szkole uroczystości publicznych może wydać dyrektor placówki.

• Złamanie powyższych zasad zostaje odnotowane w dzienniku elektronicznym jako uwaga negatywna. W przypadku powtarzania się takich zachowań, wychowawca informuje o tym fakcie rodziców/opiekunów prawnych, pedagoga szkolnego.

13. W ZS-P chroni się Twoje dane osobowe i wizerunek. Możliwe jest fotografowanie, nagrywanie i umieszczanie Twojego wizerunku na stronie internetowej placówki tylko po uzyskaniu zgody Twoich rodziców/ opiekunów prawnych, w sytuacjach związanych z życiem szkoły, podczas szkolnych imprez, wycieczek, projektów, konkursów itp.

14. Monitorowanie Polityki Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem

 Placówka regularnie sprawdza, czy zasady zawarte w dokumencie są przestrzegane i czy dzieci czują się bezpiecznie.

 Pracownicy są systematycznie szkoleni w rozpoznawaniu objawów krzywdzenia.

 Dzieci systematycznie uczestniczą w edukacji na temat swoich praw i zobowiązań oraz tego, jakich zachowań mogą oczekiwać od osób dorosłych w placówce. W czasie lekcji z wychowawcą, warsztatów i spotkań z psychologiem, pedagogiem, spektakli profilaktycznych dzieci uczą się stylu komunikacji wolnego od przemocy rówieśniczej.

 Nauczyciele regularnie dbają o aktualizację Kodeksu Bezpiecznych Relacji, aby był skuteczny.

 W placówce sprawdza się, czy zasady zawarte w dokumencie oparte są na aktualnych przepisach prawa i wiedzy. Regularnie raz w roku dokument podlega ewaluacji i mogą nastąpić w nim konieczne zmiany i aktualizacje.

15. Informowanie rodziców i dzieci o Polityce Ochrony Dzieci Przed Krzywdzeniem Dokument zostaje zamieszczony na stronie internetowej szkoły, a rodzice otrzymują przez e- dziennik linku do dokumentu, potwierdzając zapoznanie się z nim. Uczniowie zapoznają się z w/w treściami przez wyeksponowanie ich na gazetce szkolnej. Skrócona wersja dla małoletnich zostanie także umieszczona na stronie internetowej szkoły oraz będzie przedmiotem zajęć na lekcjach z wychowawcą.

16. Dokument wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 17.06.2024 r. po przyjęciu przez Radę Pedagogiczną ZS-P w Pludrach.