Być sobą... to znaczy...

Niedawno szóstoklasiści na lekcji języka polskiego omawiali taki oto tekst autorstwa Amy Yerkes;

Jestem architektem: buduję solidne fundamenty i każdego roku, który spędzam w szkole, dodaję do nich kolejne piętra mądrości i wiedzy.

Jestem rzeźbiarzem: kształtuję swoją moralność i filozofię życia, a moją gliną są kanony dobra i zła.

Jestem malarzem: wraz z każdą nową ideą, którą wyrażam, maluję też nowy odcień w wielobarwnym świecie kolorów.

Jestem naukowcem: każdego dnia zbieram nowe dane, dokonuję ważnych obserwacji i eksperymentów z nowymi pomysłami i ideami.

Jestem astrologiem: czytam i analizuję linię życia każdej osoby, którą spotkam.

Jestem astronautą: stale badam i poszerzam swoje horyzonty.

Jestem lekarzem: leczę tych, którzy zwracają się do mnie po radę i niosę witalność tym, którzy są bez życia.

Jestem prawnikiem: nie boję się stanąć wobec nieuniknionych, podstawowych praw, dotyczących mnie i innych.

Jestem policjantem: zawsze dbam o dobro innych i bronię pokoju.

Jestem nauczycielem: swoim przykładem uczę determinacji, poświecenia i ciężkiej pracy.

Jestem matematykiem: upewniam się, czy problemy, które przezwyciężyłem, mają właściwe rozwiązania.

Jestem detektywem: szukam znaczenia tajemnicy życia.

Jestem sędzią: oceniam innych tylko wtedy, gdy znam i rozumiem ich całą historię.

Jestem bankierem: inni ludzie obdarzają mnie zaufaniem i tym, co dla nich ważne, i nigdy nie tracą.

Jestem hokeistą: unikam tych, którzy chcą mnie zablokować.

Jestem maratończykiem: jestem pełen energii, zawsze idę do przodu i jestem gotowy na następne wyzwania.

Jestem alpinistą: powoli, lecz pewnie wspinam się na szczyt.

Jestem akrobatą: ostrożnie kroczę po krętych ścieżkach życia, lecz zawsze bezpiecznie docieram do celu.

Jestem milionerem: posiadam mnóstwo miłości, szczerości i współczucia. Moim bogactwem jest wiedza, mądrość, doświadczenie i bezcenna intuicja.

A najważniejsze - jestem sobą".

 

Powyższy tekst był punktem wyjścia do rozmowy na temat : Co to znaczy być sobą? Uczniowie odpowiadali, że oznacza to posiadanie własnego zdania, nieuleganie żadnym wpływom. Ważne było dla nich również to, że nie należy nikogo udawać bez względu na sytuację.

Na zadanie domowe należało stworzyć własny fragment tekstu na wzór słów Amy Yerkes. I tutaj uczniowie wykazali się ogromną pomysłowością i wyczuciem sytuacji.

Oto ich teksty:

DAWID:

Jestem murarzem: buduję harmonię;

Jestem strażakiem: ratuję innych od kłopotów;

Jestem leśniczym: przestrzegam zasad w życiu;

Jestem sprzątaczem: pilnuję porządku;

Jestem rolnikiem: plewię nienawiść;

Jestem stolarzem: szlifuję zgodę;

MICHAŁ:

Jestem piłkarzem: omijam problemy w życiu;

JAKUB:

Jestem odkrywcą: odkrywam nowe horyzonty nauki;

Jestem alpinistą: wspinam się po górze mądrości:

Jestem pisarzem: właśnie napisałem ten tekst;

EMILIA:

Jestem weterynarzem : wiem jak obchodzić się ze zwierzętami;

Jestem aktorką: zawsze wypełniam przydzielone mi role;

NATALIA:

Jestem strażakiem: gaszę pożary nienawiści;

MARCIN:

Jestem przyrodnikiem: codziennie znajduję nowe gatunki roślin i zwierząt, poszerzam swoje umiejętności;

SARA:

Jestem strażakiem: pomagam innym w potrzebie:

MARTA:

Jestem fotografem: obserwuję uśmiechy i przyjaźnie;

SZYMON:

Jestem piłkarzem: dobrze się uczę, lecz czasami popełniam błędy:

ZOSIA:

Jestem rolnikiem: w swoim życiu sieję różne nasiona, o które dbam:

Jestem malarzem: maluję na kolorowo życie swoje i innych;

JULIA:

Jestem dentystką: leczę tych, którzy zwracają się do mnie z wielkim bólem;

Jestem pedagogiem: pomagam tym ludziom, którzy naprawdę potrzebują mojej porady i pomocy;

Jestem kucharką: codziennie wymyślam nowe przepisy na życie;

ALAN:

Jestem mechanikiem: mogę naprawić czyjś smutek;